“Mere klimavenlig, end du tror” skal i højesteret

“Klimakontrolleret gris” blev dømt. Men den relative markedsføring om “Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror” slap. Derfor tager vi kampen mod greenwashing videre til Højesteret.

Christina Ihler Madsen , 20. marts 2024

Anke til højesteret

Det var en stor sejr, da vi fik Danish Crown dømt for greenwashing med kampagnen “Klimakontrolleret gris”!

Men vi vil også have stoppet greenwashing med relative budskaber.

Derfor skal Højesteret tage stilling til "Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror". Forbrugerne skal ikke snydes til at tro at dansk gris er klimavenlig.

 

Vi kan ikke tillade at meget klimaskadelige varer, bliver markedsført som "mere klimavenlig, end du tror". Et eksempel kunne være et flyselskab, der propper 10% ekstra passagerer ind i et charterfly, så kunne de markedsføre sig med "vores flyvninger til Thailand er mere klimavenlige, end du tror".

Det er ikke i orden.

Derfor anker Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening Vestre Landsrets afgørelse til højesteret.

Hvis du også er imod greenwashing, så husk at støtte vores kamp, ved at donere eller blive medlem.

Din støtte betyder meget!

Læs mere om anken hos:

Børsen

DR

Agriwatch


Forstå Landsrettens dom:

Relative udsagn blev ikke dømt

Må man sige “Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror” om et klimaskadeligt produkt?

Vi mener at det er forkert at bruge 'klimavenlig' i samme kommunikation som meget klimabelastende produkter. Som f.eks. svinekød.

Men landsretten har konkluderet, at man skal vurdere denne kommunikation i sin kontekst, og de vurderede at Danish Crown godt kunne bruge ordlyden 'Mere klimavenlig end du tror'.

Vi er selvfølgelig ærgerlige over at vi ikke vandt denne påstand, men vi var hele tiden klar over, at det ville være den sværeste at vinde” - Frederik Sandby

Landsrettens afgørelse begrundes med, at svinekød er bedre for klimaet end oksekød, og at flertallet af danskerne ikke er bevidst om dette, ifølge en fokusgruppeundersøgelse af 32 personer som Danish Crown havde lavet.

Grundet at sætningen “Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror” er relativ i sit indhold, mente Landsretten at dokumentationskravet var tilstrækkeligt underbygget.

Vi mener, at landsretten er kommet for let omkring dette, da den retorik netop giver indtrykket af, at svinekød er klimavenligt, selv om landsretten specifikt i dommen skriver, at den antager, at forbrugerne godt ved, at svinekød ikke er klimavenligt - men samtidig siger at forbrugerne generelt har svært ved at bedømme enkelte fødevarers klimabelastning.

På den måde er der ikke sat et punktum i sagen om at relativere klima-kommunikation om produkter i markedsføring. Men det åbner for, at en ny sag kan rejses, hvis der opstår et eksempel på en markedsføring, som begår sig på den samme type relativering. 

Vandt det vigtigste punkt

Med dommen fra Vestre Landsret er det slået fast, at det var vildledende markedsføring, da Danish Crown klistrede tusindvis af greenwashing mærkater på svinekøds-emballagen med budskabet “Klimakontrolleret gris”.

“Thi kendes for ret: Danish Crown A/S skal anerkende at have overtrådt markedsføringslovens § 5, stk. 1, ved at have gjort brug af betegnelsen ”Klimakontrolleret gris”.

Med dommen har Klimabevægelsen og DVF fået slået fast:

  • at man skal have dokumentation for grønne påstande,

  • at man ikke må reklamere med gode hensigter, kun reelle reduktioner man allerede har opnået,

  • at de reelle reduktioner skal være markante, og ikke negligerbare,

  • at man ikke må sammenligne sig med konkurrenter, heller ikke i udlandet, hvis ikke man kan vise en markant forskel i klimabelastningen på produktet.

Dommen får også konsekvenser for dem der benytter eller laver ikke-statslige mærkningsordninger:

Fremover bliver det sværere at lave sin egen certificering. Der vil være større dokumentationskrav. Det er nu slået fast.” siger juraprofessor Bent Ole Gram Mortensen til Fødevarewatch

Rettens vej virker

Klimabevægelsen i Danmark vil forsætte indsatsen med at gå rettens vej mod staten og virksomheder. Det vil naturligvis ske i tillæg til de andre kampagner vi fører.

»Jeg tænker, vi kommer til at se flere klimaretssager. For klimaorganisationerne fik medhold, så det kan svare sig at sagsøge for greenwashing,« siger professor Winni Johansen til fagbladet Journalisten.

 

Info: Klimaretssagen mod Danish Crown

  • August 2020: Danish Crown lancerer en stor reklamekampagne til en værdi af 7,5 millioner kr, hvori de bruger udsagnene ‘klimakontrolleret gris’ og ‘dansk gris er mere klimavenlig, end du tror’.

  • Juni 2021: Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening stævner Danish Crown for brud på markedsføringslovens § 5.

  • Januar 2022: Klimabevægelsen og DVF vinder første slag i Randers’ byret. Sagen er af principiel karakter og skal behandles af Vestre Landsret.

  • September 2022: Brancheorganisationerne Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer går ind i sagen på Danish Crowns side. Forbrugerrådet TÆNK går ind i sagen på Klimabevægelsen og DVFs side.

  • November 2023: Sagen behandles over 6 dage i Vestre Landsret.

  • Marts 2024: Danish Crown dømmes for vildledende markedsføring for “Klimakontrolleret gris”.

  • Marts 2024: Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker Vestre Landsrets afgørelse om “Dansk gris er mere klimavenligt, end du tror” til højesteret.

 

Forrige
Forrige

Afgørelse om Lynetteholm byggestop kommer i morgen

Næste
Næste

Det betyder dommen over Danish Crown